În anul 1978, o echipă de geologi sovietici se afla în inima Siberiei
pentru a prospecta solul în căutare de zăcăminte preţioase. Spre
surpriza lor, cercetătorii au descoperit un mic grup de oameni care
trăia izolat de orice contact cu exteriorul. Cu atât mai mare le-a fost
surpriza când au aflat că oamenii respectivi nu avuseseră niciun fel de
contact cu realitatea timp de aproape 40 de ani neîntrerupţi. Povestea
lor trimite direct la drama omului pus in faţa barbariei vremilor, la
ocurenţa sacrului în viaţa de zi cu zi, şi nu în ultimul rând la
nostalgia originilor, alături de regăsirea sufletului în sânul Naturii.
Când civilizaţia vine cu elicopterul
Verile în Siberia durează puţin. Sunt scurte şi pline de toane, părând
cumva nervaoase şi stinghere într-un ţinut definit prin frig, zăpezi,
imensitate, asprime, sălbăticie dar şi frumuseţe şi maiestuozitate.
Zăpezile durează până în luna lui mai, şi se întorc în forţă în
septembrie. Taigaua siberiană este şi astăzi cea mai întinsă
zonă sălbatică a Terrei. Se întinde din nordul îngheţat al Asiei spre
stepele ierboase ale Mongoliei şi Kazahstanului, şi de la Munţii Ural,
spre ţărmul Oceanului Pacific.
Aproximativ 13,1 milioane kilometri pătraţi de pădure întretăiată de
fluvii şi presărată cu lacuri, munţi şi câteva aşezări stinghere.
Într-un punct pierdut pe hartă, la circa 100 kilometri nord de graniţa
URSS-ului de atunci cu Mongolia, undeva în vara anului 1978, un
elicopter sovietic survola zona în căutarea unui loc sigur pentru
aterizare. Elicopterul respectiv transporta o echipă de geologi care
făcea prospecţiuni în căutarea unor eventuale zăcăminte de minereuri. În
timp ce zbura de-a lungul meandrelor făcute de râul Abakan prin pădurea
nesfârşită, pilotul a observat o mică zonă defrişată şi cultivată,
acolo în mijlocul pustietăţii. Aparatul de zbor s-a apropiat şi pilotul a
privit prin hublou spre ceea ce părea a fi un teren cultivat, o dovadă
clară a prezenţei unei comunităţi umane necunoscute.
Descoperirea s-a dovedit a fi una cu adevarat extraordinară, versantul
muntos unde a fost observat pământul cultivat era situat la peste 200
kilometri de cea mai apropiată localitate, într-un areal care nu fusese
de fapt niciodată explorat. Până şi vigilentele autorităţi sovietice din
acele timpuri nu aveau cunoştinţă de prezenţa vreunui om prin
teritoriul respectiv.
Cei patru geologi trimişi în districtul respecti pentru căutarea unor
zăcăminte de minereuri feroase nu au primit tocmai bine vestea
pilotului. Conform lui Vasili Peskov, unul dintre geologi, devenit
jurnalist, "În taiga este mai indicat să întâlneşti un animl sălbatic
decât un om".
De fapt, timp de sute de ani, Siberia nu a fost doar un loc
pentru deportarea deţinuţilor, ci şi un liman pentru tâlhari, ucigaşi şi
alţi indivizi periculoşi care îşi pierdeau urma pentru totdeauna în
oceanul verde de păduri. Aflaţi la peste 18 kilometri de tabăra
lor, cercetătorii s-au văzut aşadar nevoiţi să investigheze situaţia.
Conduşi de Galina Pismenskaia, singura pesoană înarmată din micul grup,
oamenii au pornit spre cercetarea împrejurimilor.
În momentul în care căutau un punct vizibil de unde să poată fi reperaţi
cât mai uşor de pilotul elicopterului, au dat şi peste alte semne care
le-au confirmat că prin preajmă trăiau oameni, o potecă bătătorită, un
baston cioplit grosolan şi nişte cutii din coajă de mesteacăn pline cu
felii de catofi uscate la soare. Nu a durat mult până când au dat peste o
izbă (colibă rusească din lemn, tipică Siberiei) peste care anii,
ploile, zăpezile şi vânturile îşi lăsaseră puternic amprenta. Din colibă
prezenţa lor fusese deja simţită. Uşa s-a deschis încet şi în prag se
profila parcă silueta unui personaj de poveste.
Geologii priveau uimiţi la un bătrân cu o barbă lungă. Era desculţ şi
îmbrăcat cu o cămaşă şi un pantalon ale căror materiale nu mai puteau fi
ghicite sub noianul de petice cu care fuseseră cârpite. Bătrânul arăta
vizibil înspăimântat de apariţia geologilor, care l-au salutat şi i-au
vorbit prietenşte. Când s-a convins că nou veniţii nu au intenţii rele,
bătrânul i-a invitat înăuntru. Izba avea o singură încăpere, iar mizeria
şi sărăcia erau la ele acasă. După cum aveau să constate mai târziu cu
stupoare, izba adăpostise iniţial cinci suflete. Brusc, alături de
bătrân au apărut de niciunde două siluete feminine, una dintre ele a
început să se tânguie amarnic "Păcatele noastre sunt de vină", cealaltă a
dispărut rapid.
Şocaţi, geologii au ieşit în fugă din colibă şi s-au îndreptat într-un
loc sigur unde, sub imperiul emoţiilor s-au apucat să mănânce. În acest
timp, în întunericul izbei, curiozitatea a învins teama. Uşa s-a deschis
încet, iar cele trei personaje bizare s-au apropiat de cercetători. La
îndemnul acestora de a mânca din alimentele lor, bătrânul şi femeile au
refuzat vehement, motivând că nu au voie să mănânce...
Geologilor nu le-a luat mult să realizeze că noile lor cunoştinţe nu
văzuseră niciodată ceaiul, gemul sau pâinea. Singur, doar bătrânul îşi
amintea cum arată pâinea.
După câteva vizite, încrederea celor din izbă a crescut considerabil,
iar geologii urmau să afle una dintre cele mai uluitoare întâmplări
legate de spiritul omului sub povara vremurilor, alături de dovezi ale
supravieţuirii cu orice preţ în medii ostile.
Credincioşii de rit vechi faţă cu provocările bolşevicilor
Bătrânul se numea Karp Lykov şi era un starover, adică un credincios
pravoslavnic de rit vechi, membru al unei secte creştin-ortodoxe din
Rusia. Secta acesta s-a desprind din rândul Bisericii Ortodoxe Ruse
oficiale încă din anul 1666, dorind să protesteze astfel faţă de
reformele bisericeşti introduse de Patriarhul Nikon între anii
1652-1666, sub presiunea ţarului Petru cel Mare. Credincioşii
pravoslavnici de rit vechi sunt o minoritate religioasă care practică
ritualurile religioase de dinainte de reformele celui mai proeminent ţar
din istoria Rusiei.
Petru cel Mare a început o persecuţie religioasă fără precedent în
Rusia, iar marea majoritate a acestor credincioşi şi-au părăsit satele
şi oraşele căutându-şi refugiu în cele mai îndepărtate colţuri ale
Imperiului Ţarist. Pentru ei, ţarul Petru era un adevărat
Antichrist în formă umană. Pentru ţar, aceşti credincioşi erau doar
nişte superstiţioşi ingraţi şi rebeli, care nu vroiau să-şi taie bărbile
şi să accepte măsurile şi ideile sale. Ţarul îi considera de fapt drept
cel mai mare obstacol în faţa modernizării şi progresului Rusiei.
O parte dintre strămoşii acestor credincioşi şi-au găsit refugiul chiar
şi la noi în Delta Dunării, punând astfel bazele primelor comunităţi de
pescari ruşi lipoveni.
Lucrurile aveau să meargă cum nu se poate mai rău pentru Lykov şi cei
asemenea lui odată cu instaurarea comunismului ateist. Sub regimul
sovietic, comunităţile izolate de credincioşi pravoslavnici de rit vechi
au fugit în Siberia pentru a scăpa de persecuţiile religioase
sângeroase. În timpul campaniilor de exterminare a tuturor
credincioşilor creştini din anul 1930, o patrulă bolşevică l-a împuşcat
pe fratele lui Lykov. Speriat de moarte, acesta şi-a luat familia şi a
fugit în pădure.
Era vara anului 1936 şi fugarii erau în număr de patru, Karp, soţia sa,
Akulina, fiul Savin în vârstă de nouă ani, şi micuţa Natalia de doar doi
anişori. Şi-au luat cu sine doar câteva haine şi unelte, alături de
nişte seminţe, după care s-au retras cât mai departe în taiga, până
când, epuizaţi, s-au oprit într-un loc aflat la mare distanţă de orice
urmă omenească.
Acolo şi-au ridicat izba care avea să mai adăpostească doi copii născuţi în sălbăticie, pe Agafia şi Dmitri.
Siberia avea sa le ofere o viaţă cum nu şi-au imaginat vreodată. Copii
au crescut ascultând relatări despre lumea înconjurătoare din amintirile
părinţilor. De fapt, conform jurnalistului rus Vasili Peskov,
principala distracţie a familiei hăituită de asprimea vremurilor, consta
în momentele când se reuneau pentru a povesti şi a-şi depăna
amintirile. Aşa au crescut copii familiei, aflând despre oraşe şi lumea
înconjurătoare doar din povestirile părinţilor. Auziseră şi despre alte
ţări decât Rusia, despre automobile, avioane, războaie, soldaţi,
biserici, oraşe, doar că aceste noţiuni şi definiţii erau simple imagini
abstracte pentru ei, în lipsa imaginilor reale.
Singurele cărţi pe care le aveau erau nişte cărţi de rugăciune şi biblia
veche a familiei. Akulina s-a folosit de Evanghelii pentru a-şi învăţa
copii să scrie şi să citească. În loc de hârtie şi creion, copii se
foloseau de coji de mesteacăn şi de beţişoare ascuţite înmuiate într-o
cerneală improvizată din miere amestecată cu suc de afine.
Cu toate acestea, viaţa era grea, nespus de grea. Izolarea a făcut ca
supravieţuirea în natură să fie aproape imposibilă. În locul
încălţărilor care se rupseseră, tatăl familiei le cioplea saboţi din
lemn. Hainele au fost reparate şi peticite continuu, până când s-au
destrămat de tot, iar sărmanii oameni au fost nevoiţi să-şi facă unele
noi din pânză grosolană făcută din micile recolte de in şi cânepă.
Cu alimentaţia le-a fost puţin mai uşor. În momentul în care au fost
descoperiţi, se hrăneau cu cartofi, ciuperci şi seminţe de cânepă. Vara
era cel mai uşor, pădurea oferea din belşug măceşe, mure, afine, zmeură,
seminţe de pin, ciuperci.
Cu toate acestea, familia era permanent ameniţată de spectrul foamei. De
abia în jurul anului 1950, când Dimitri a devenit bărbat, au putut face
rost de carne. La început au pus capcane cu care prindeau animale
pentru carne şi blănuri. Nu aveau puşcă, pistol, nici măcar arcuri cu
săgeţi sau suliţe. Erau nevoiţi să hăituiască animalele spre nişte gropi
pe care le săpaseră în prealabil şi le acoperiseră cu crengi de copac.
Dmitri devenise speranţa şi salvarea familiei pe timpul iernilor aspre
şi lungi. Dobândise o extraordinară rezistenţă fizică şi putea porni
desculţ prin zăpezi la vânătoare. Aşa putea rezista câteva zile. Noaptea
dormea în pădure, sub cerul liber, acoperit cu o blană de elan, chiar
dacă afară erau -40 grade Celsius.
Cu timpul, geologii au realizat că au subestimat inteligenţa şi
talentele personale ale membrilor familiei Lykov. Fiecare dintre ei avea
o personalitate distinctă. Bătrânul Lykov era fascinat de ultimele
invenţii în ştiinţă şi tehnologie. Cu toate că nu putea să creadă în
ruptul capului că omul a ajuns pe Lună, a acceptat uşor ideea
salteliţilor de comunicaţii din spaţiu. Era foarte intrigat când
a văzut o folie de celofan. "Doamne, arată ca sticla, dar nu se sparge,
se mototoleşte", exclama vesel bătrânul.
În schimb, nu era foarte încântat de Savin, fiul său, pe care îl
considera un om foarte credincios dar aspru. Karp Lykov se temea de ce
se putea alege de familia sa daca el murea, iar Savin ar fi luat
controlul, căci Natalia nu se putea impune în faţa lui. Rolul de mamă în
condiţiile acelea o epuizase de timpuriu.
Fetele în schimb, erau mai deschise comunicării şi noului. Vasili Peskov
a aflat că Agafia nu era marcată de fanatism religios, ba avea chiar un
simţ ironic dezvoltat şi glumea uneori la adresa ei. Era inteligentă şi
avea grijă de toate sarcinile unei familii obligate să trăiască fără
calendar şi fără noţiunea timpului. Era curajoasă şi realistă, după cum
au observat şi geologii care vedeau cum iese noaptea fără teamă din izbă
pentru a merge prin pădure.
Întrebată daca nu se teme să fie în pădure la miezul nopţii, Agafia întreba cu o puritate dezarmantă:
- Ce ar putea să îmi facă rău acolo, în pădure ?
Favoritul echipei de geologi era fără îndoială Dmitri, un adevărat om al
sălbăticiei care cunoştea taigaua ca pe propriile buzunare.
Fericirea dintr-un pumn de sare
Karp Lykov avea de îndruntat acum torentele de noi informaţii care se
revărsau nemilos asupra sa. Bătrânului îi era foarte greu să ţină pasul
cu modernitatea. Un episod memorabil a fost acela când geologii i-au
oferit nişte sare. Era de fapt singurul dar pe care l-a acceptat cu
entuziasm din partea noilor venişi. Conform spuselor sale, traiul fără
sare timp de atâtea decade, a fost cea mai grea tortură pe care a
îndurat-o în taiga.
Familia Lykov s-a împrietenit în mod deosebit cu Yerofei Sedo, unul
dintre geologi care îşi petrecea aproape tot timpul ajutându-i la
cultivat şi recoltat. Au început să fie atraşi de unelte precum cuţite,
furculiţe, hârtie, creioane, lanterne. Dar cel mai mare şoc a fost
evident, televizorul!
Această minune "diavolească" s-a dovedit a fi irezistibilă
pentru bătrânul Likov care stătea nemişcat în faţa sa. Agafia în schimb
era îngrozită, se uita de la distanţă la televizor în timp ce se ruga
continuu şi se izbea periodic cu capul de pragul uşii...
Însă probabil cel mai trist aspect al acestei poveşti adevărate, constă
în viteza cu care familia Lykov a intrat în declin după întâlnirea ei cu
"civilizaţia".
În toamna lui 1981 trei din cei patru copii ai familiei şi-au urmat mama
pe lumea celaltă, la diferenţe de doar câteva zile unul după altul.
Conform aceluiaşi jurnalist rus care le-a cercetat cazul, decesele nu au
avut drept cauză o eventuală expunere a lor la boli la care nu aveau
imunitate dobândită.
Savin şi Natalia sufereau de insuficienţă renală avansată, cel mai
probabil apărută din cauza alimentaţiei deficitare. Dar Dmitri a murit
de pneumonie, care a debutat ca o infecţie primită probabil de la noii
săi prieteni.
Moartea sa i-a şocat pe geologi, care au încercat cu disperare să-l
salveze. S-au oferit să-i cheme un elicopter să-l ducă de urgenţă la
spital, dar au fost refuzaţi de un Dmitri care credea că astfel îşi
abandonează familia sau religia pe care a practicat-o cu atâta fervoare.
"Nu ne este permis asta. Un om trăieşte atât cât hotărăşte Dumnezeu, nu
mai mult", a murmurat Dmitri înainte ca sufletul său pur să părăsească
această lume. După moartea celor trei, geologii i-au rugat pe Karp şi
Agafia să părăsească pentru totdeauna pădurea şi să se întoarcă la
rudele lor rămase în satul părăsit de Karp în timpul persecuţiei
creştinilor. Evident, nici nu au vrut să audă de propunere.
Karp Lykov a murit în somn pe data de 16 februarie 1988. Akulina, s-a
stins cu doar 27 zile inaintea sa. Agafia l-a îngropat într-o vale, cu
ajutorul geologilor, apoi s-a întors să aibă grijă de colibă.
Trăieşte şi astăzi în inima sălbăticiei, chiar dacă puterile i se scurg
odată cu trecerea timpului. Se hrăneşte în continuare cu ce cultivă şi
cu ce pescuieşte. Iarna este înconjurată de lupi, iar vara urşii dau
târcoale împrejurimilor. Şi unii şi alţii o respectă şi nu-i fac niciun
rău, coniderând-o de a lor. Nu vrea să primească pensie şi îşi petrece
zilele trebăluind şi rugându-se. Autorităţile ruse o ajută timiţându-i
periodic lemne de foc, alimente, şi organizează echipe de voluntari care
vin şi o ajută la treburile casei şi grădinii.
Ea este fericită şi împăcată cu sine şi cu tot ce o înconjoară.
Astfel de oameni vor moşteni Raiul, spunea o vorbă din bătrâni.
O vorbă adevărată, fără îndoială...
sursa
6 самых шокирующих анатомических музеев мира
Acum 2 ore